Monday, January 30, 2012

Do It Yourself.

Assalamualaikum..
Ok, memandangkan sekarang ni saya berada di dalam cuti semester, saya ingin kembali menjalankan rutin masa cuti sy, iaitu, mengolah pakaian lama menjadi baru. saya memang suka buat mende ni sebab rumah sy ni banyak gile baju yg tak pakai, bertimbun2 dlm stor, so drpada saya biarkan dia kene gigit lipas, baik saya ubah jd baju yg sy leh pakai kan? kan? Dulu banyak baju yang dah saya ubahsuai, tp smua baju2 tuh saya xleh nak pakai and tunjukkan kat sini sbb melampau seksinye. haha so saya start olah baju smula dengan cara yang lain. Insyallah. Anyway, saya baru start smula menjahit hari ni. nak2 saya bosan duk umah sorang2 kan. so hari ni saya buat 2 helai je. warm up, warm up je dlu. hihi.. kat bawah ni hasilnya. =)

okay, yang atas ni adalah T. shirt free yang sy dapat time hari keleuarga tempat kerja ayah sy pada tahun 2000. dah lama sy tengok t shirt ni duk dalam almari, org pakai xde, otg nak buang pun xde. so sy agak kesiankan dia, sy amik la utk ubahsuai sket.. ok, baju yg kat atas ni saya just gunting lengan dia, and jahit sisi baju utk kecik kan skit so xgedebeh, then saya amik butang dr baju kebaya lama sy and jahitkan kat tgh mcm tu so xde la nmpak ksong sgt, kalau korang nak buat, ikut korang la nak tampal apa2 pun, ikut kreativiti korang. ok, bahagian leher tuh saje je sy gunting bunga mcm tu knon nk bg nmpak lain sket la. tp terserah korang nak gunting mcm mana pun. then kalau nak nmpak cantik lg, bila pakai, korang leh pakai ngn jacket ke, ngn kemeja je, inner ke, ikut suka hati korang, nak pakai mcm tuh je pun boleh. selamat mencuba. =)

NEXT:


okay, yang kat atas ni pulak td saya bongkar2 stor tp tngok bnyak baju kurung yang dah tak pakai je. so saya pikir apa yg sy leh buat dgn baju2 kurung ni. mybe leh buat maxi dress. hmm saya pun naik dan gunting2. kain baju kurung ni xckup panjang so sy kene guna 1 benda yg lain, so sy selongkar almari jumpa singlet lama ni, so, tadaa.. jadilah maxi dress yg mcm kat ats ni. leh lah sy pakai sbb almaklumlah skg ni baju mahal2. atleast saya dh jimat RM60 utk dapat baju yg mcm ni kan? hikhi.. pheww..

okay itu sahaja,
for those yg nak try buat ni, pastikan korang guna baju2 yg dah xguna sahaja k..
jgn try kat baju yg bru beli, membazir plak.
kes di atas ni adalah nk mengelakkan pembaziran..

ok, insyallah nnt sy buat yg lain pulak k. hari ni ckuplah 2 helai je.

p/s: part plg susah bila gunting tumpul lut tah*, jarum ada sebatang yg karat lak tuh, kapur kain xde and bila nak tangkap gambar, camera hp cikai, lampu gelap, xde model.
uwaaa.. =(

okaylah
thanks sbb singgah
muah muah
lebiu!

1 comment:

  1. hi...nice...sy pon ader minat yg sama... jimatkan...
    http://www.hunnyberry-mylifestory.blogspot.com/

    ReplyDelete